VV Kollum op de valreep langs SV Oosterwolde

Na een aantal wedstrijden zonder winst in competitieverband en niet in goede doen, was het voor de hoofdmacht van de VV Kollum hoog tijd om de volle winstpunten te pakken tegen SV Oosterwolde om afstand te nemen van de nacompetitieplaatsen. Ook de tegenstander deze middag heeft de laatste weken problemen om hun wedstrijden in winst om te zetten en staat er op de ranglijst niet florissant voor. Voor beide teams dus een uiterst belangrijke wedstrijd, die in winst moest worden omgezet om zo handhaving te bewerkstelligen, dan wel hier zicht op te houden zonder het spelen van nacompetitie. De belangen waren dus duidelijk en groot en in het eerste kwartier ook zichtbaar. Aftastend, nerveus ogend, voorzichtig, veel balverlies lijdend en mede hierdoor ook over en weer enkele kansjes. De eerste hiervan was voor de thuisclub die na vijf minuten spelen dreigend werd. Robin Bos opstomend vanuit de linker verdedigingszone dwong doelman Huizenga tot het verrichten van de eerste noodzakelijke redding in de korte hoek.

Het antwoord van de gasten liet echter niet lang op zich wachten. Een splijtende pass van de in de basis begonnen Romke Bos zorgde ervoor dat Benjamin Zondervan ineens oog in oog stond met doelman Jarno Atsma. Laatstgenoemde kon ternauwernood redding brengen, waarna de rebound door Olke de Wit naast het doel werd gewerkt. Beide teams kwamen in het eerste kwartier nog een aantal keren dreigend door, waarbij aan Kollumer zijde Romke Bos zich deze middag in positieve zin onderscheidde. Halverwege de eerste helft trok de VV Kollum het spel steeds meer naar zich toe. Zonder groots te spelen kreeg het meer controle over de wedstrijd, waardoor er tot aan de pauze defensief geen echt probleem meer ontstond. Ondanks dat het spelniveau dus ondermaats bleef en men geen echte grote kansen wist te creëren, kwamen de gasten zo rond het half uur spelen wel op voorsprong. Het was Joop Pijnacker die een op het oog onzuivere dieptepass verstuurde richting goalgetter Olke de Wit. Dit leek in eerste instantie simpel te worden verdedigd, maar doelman en verdediger verzandden in miscommunicatie waarna Olke de Wit er als de kippen bij was en onverbiddelijk toesloeg door de bal hard in het dak van het doel te jagen, 0-1. Deze dreun kwam bij de gastheren behoorlijk binnen, waarna Kollum niet in staat bleek door te drukken en de thuisploeg de kans kreeg om snel weer op gelijke hoogte te komen. Een ogenschijnlijk simpel plukkertje voor de Kollumer doelman werd losgelaten. Gelukkig zorgde enige verrassing bij de voorwaartsen ervoor dat Huizenga toch nog op tijd kon herstellen. Met een marge van één werd vervolgens de kleedkamer opgezocht.

Voor SV Oosterwolde was het in de tweede helft zaak om zo snel mogelijk de gelijkmaker te forceren om zicht te houden op de volle winst in dit treffen. Toch was het gelijk na rust VV Kollum die de marge had kunnen verdubbelen. Een vrije trap, na een overtreding op Olke de Wit, werd door Dennis Krohne gevaarlijk indraaiend richting doel gebracht. Zowel Joop Pijnacker als ook Olke de Wit kwamen net te kort om de bal binnen te werken.

Met een flinke dosis hernieuwde inzet zocht de thuisclub vervolgens de aanval. Door slordigheid in balbezit aan Kollumer zijde werd de druk verder opgevoerd en kwamen deze steeds minder van de eigen helft. Gaandeweg de tweede helft was het dan ook wachten op de gelijkmaker. Na een uur spelen leek deze aanstaande toen de Kollumer Goalie na een ouderwetse scrimmage in de zestien al in geslagen positie verkeerde. Tot opluchting van spelers, staf en meegereisde supporters stond Aaron Boekhout op de juiste plaats om de bal van de lijn te halen. De rebound werd daarna door Marco van Hooff ruim over het doel geschoten. Sporadisch kwamen de mannen van trainer Ron de Boer nog op de vijandelijke helft, waarna het dan in de spaarzame eindfases meestal aan nauwkeurigheid ontbrak en echt gevaar voor het doel uitbleef. Na aanhoudende druk op het Kollumer doel kwam de verwachte gelijkmaker er een kwartier voor tijd dan ook, al had de thuisclub hier wel een strafschop voor nodig. Enigszins onrustig optreden van Randy van Malsen in de eigen zestien zorgde ervoor dat een tegenstander onreglementair werd meegenomen in zijn actie. Na enig intern beraad bij scheidsrechter Rozema werd besloten tot het toekennen van een strafschop, welke feilloos werd verzilverd door Martijn Wieldraaijer, 1-1. SV Oosterwolde rook bloed en ging onverminderd door op zoek naar de voorsprong. Eerder genoemde Van Malsen mocht op tien minuten voor het einde niet klagen dat scheidsrechter Rozema geen strafschop zag (hand langs het lichaam) in de handsbal van de verdediger. In de laatste fase van de wedstrijd leek een punt het hoogst haalbare voor de Kollumers. Toch wist men in de laatste minuten nog de moed te verzamelen om een aantal keren voorwaarts te trekken en ook nog tweemaal met spaarzaam goedlopende combinaties door te komen. Niet zonder resultaat! In minuut negentig was het raak voor de bezoekers. Een prima steekpass van Thieme Brandsma op aangeven van Dennis de Bruin en dito breed leggen van Benjamin Zondervan bezorgde de Kollumers toch nog de onverwachte overwinning. Voor Gerard van Zonneveld was het een koud kunstje om binnen te tikken, 1-2. Ook wist men nog de 1-3 te produceren, waarbij de grensrechter dit al vlaggend trachtte te voorkomen. Scheidsrechter Rozema wilde hier aanvankelijk niets van weten en keurde de goal van Dennis Krohne goed. Na menig verzoek werd toch in overleg getreden met de grensrechter waarna het doelpunt alsnog werd afgekeurd. SV Oosterwolde had vervolgens te weinig tijd om de achterstand nog ongedaan te maken en moest de kostbare punten aan de VV Kollum laten.