VV Kollum sluit competitie af met winst op SV Marum

SV Marum had nog een kleine kans om kampioen te worden maar dan moest er vandaag gewonnen worden en koploper Velocitas moest dan verliezen tegen het reeds gedegradeerde Be Quick 1887. Kollum had zich twee weken geleden tegen SV Oosterwolde veilig weten te spelen in deze spannende competitie.

Na 1 minuut stond SV Marum al voor. Een bal door het midden die op het kunstgrasveld door effect weg draaide ging zo bij de ver uitkomende keeper van vv Kollum langs en de bal kon makkelijk worden ingeschoten door Tom Boezerooy die daarmee topscorer van de 2e klasse L werd. Het Kollumer publiek vreesde even een afslachting deze middag na deze vroege goal tegen een ploeg die er alles zou doen om te winnen was de verwachting, maar Marum maakte een wat gelaten indruk. Ook bij het thuispubliek leek men niet in de kleine kans op directe promotie door kampioen te worden te geloven. Via de nacompetitie is die mogelijk er ook nog, maar ook dan zou Kollum een feller Marum verwachten.

Kollum bleef rustig na deze snelle tegengoal en blijft van achteruit voetballen.

De laatste man en de aanvoerder van de dag Aaron Boekhout stuurt de mannen aan in zijn laatste wedstrijd in de hoofdmacht van VV Kollum. Een harde, maar door het midden genomen, vrije trap van Romke Bos wordt gevangen door de keeper van Marum. Bos speelt een uitstekende eerste helft waarbij hij duels wint en met passes strooit.

In de eerste helft komen de Marumers goed door vanaf de zijkanten en een pass vanaf de rechterkant wordt net overgeschoten door de nummer 17 van Marum , Jelle de Lange.

Na een half uur spelen nemen de oranjehemden het initiatief meer en meer over van Marum en het is Dennis Krohne die met een harde schuiver de paal raakt. Gelijk daarna komt er een voorzet van Benjamin Zondervan vanaf links. Deze bal wordt niet goed weggewerkt door de verdedigers van Marum en Olke de Wit draait goed weg van zijn man en scoort beheerst maar hard de gelijkmaker: 1-1. Dennis Krohne schiet nogmaals op de paal als hij na een korte corner de 16 in dribbelt en uit haalt.

Kollum heeft het meest de bal en ook dreigend, maar de thuisploeg is in het laatste kwartier ook nog enkele malen gevaarlijk. Marum krijgt nog een vrije trap op de rand van het zestien meter gebied maar de bal is een prooi voor keeper Mark Huizenga. Centrale verdediger Rick Buma voorziet met zijn geweldige lange bal de uitbrekende spelers van Marum meerdere keren met een bal op maat waardoor het voor de Kollumer laatste linie alle hens aan dek is in de sprintduels. Met enig kunst-en-vliegwerk weet Ruben Merkus een schot van dichtbij te blokken waardoor Kollum vlak voor rust opgelucht adem mag halen als het met 1-1 de rust in gaat.

In de tweede helft zijn het de Kollumers die weer rustig de bal rond laten gaan. Het is warm en op het kunstgrasveld met zwarte korrels is het extra warm, de hervatting van het duel begint wat gezapig.

Na 60 minuten, bij de tussentijdse drinkpauze, is het trainer Ron de Boer die 3 wissels doorvoert. Joop Pijnacker, Luuk Piersma en Sander Gietema mogen weer wat leven in de wedstrijd blazen. Kollum blijft makkelijk voetballen en het is in de 75ste minuut weer Olke de Wit die het net weet te vinden 1-2. Via een klutsbal waarbij SV Marum buitenspel claimt (Pijnacker was buitenspel, de Wit niet), haalt de jongeling hard uit en via de paal en de keeper gaat de bal er in. Na enige onduidelijkheid wijst scheidsrechter Moed uit Klazienaveen naar de middenstip en staat de 2e treffer van de middag voor de Wit en daarmee de voorsprong voor Kollum. Marum probeert het nog en slaagt er bijna in om te scoren maar als de bal voorbij de keeper wordt gespeeld is Randy van Malsen goed doorgelopen en hij werkt de bal voor de doellijn weg.

De ingevallen Pijnacker krijgt dan in een paar minuten meerdere doelrijpe kansen die niet verzilverd worden. Bij een volgende aanval valt dan de beslissing alsnog. Twee verdedigers en de keeper proberen Pijnacker van scoren af te houden maar in plaats van te schieten legt Pijnacker breed op Dennis Krohne en die scoort geheel vrijstaand bij de tweede paal de 1-3.

Voor Aaron Boekhout volgde er nog een publiekswissel. De sympathieke verdediger heeft 3 seizoenen voor de oranjehemden gevoetbald en hij hangt zijn voetbalschoenen aan de wilgen en gaat zich meer op zijn trainerscarrière richten. Volgend jaar zit hij naast trainer Ron de Boer op de bank als assistent-trainer. Na afloop van de wedstrijd werd hij in de bloemen gezet.

Velocitas is kampioen geworden en SV Marum is door naar de nacompetitie, waar voor VV Kollum het seizoen er hiermee op zit.

Marum-Kollum 1-3 (46)